Goed samenwerken, hoe doen we dat eigenlijk? (3 tips)

Een belangrijk deel van ons werk doen we op basis van meerjarenonderhoudsplannen. Zo zijn we kind aan huis bij Talentencampus Oss, Shimano Europe Eindhoven en de 32 zorgwoningen van STMR in Geldermalsen. Om onze relaties écht te ontzorgen, zijn verschillende zaken belangrijk. Chris Jacquot, gebouwbeheerder facilitair bij Shimano, noemt drie voorwaarden voor een goede samenwerking.

 

“Wat we van een service-en-onderhoudspartner verwachten? Dat we een totaalconcept krijgen. Van het installatietechnische en bouwkundige onderhoud tot en met het signaleren van storingen – en ze oplossen uiteraard. We vragen best wat van ze, want ons pand is nieuw, modern en high-tech ingericht.”

Voorwaarde 1: communicatie

“Communicatie is alles. Dat betekent 24/7 bereikbaar zijn, maar ook proactief communiceren. Dat kan iets simpels zijn als je komst aankondigen of samen het beste moment kiezen voor onderhoud. Op die manier storen we onze bedrijfsprocessen niet en voorkomen we dat tijdens een belangrijke vergadering het brandalarm afgaat omdat dat nét op dat moment getest wordt. Een telefoontje of e-mailtje is genoeg. Zo eenvoudig kan het zijn.”

Voorwaarde 2: verbinding

“Met verbinding bedoel ik: respect voor elkaars situatie en disciplines. Dat is dus méér dan deskundigheid alleen; het gaat om een zekere mate van empathie en inlevingsvermogen. Zoals toen we een probleem hadden met een ruimtetemperatuur. Schrijvers is hartstikke goed in techniek en het interpreteren van technische cijfers en waardes, maar in dit geval stond er gewoon ergens een raam open. Ook die mogelijkheid moet je samen verkennen, voordat je een monteur op pad stuurt. Zo help je elkaar verder en voorkom je onnodige kosten.”

Voorwaarde 3: deskundigheid

“Van een partner verwachten we verder een hoog deskundigheidsniveau, plus een actieve houding om kennis te delen. Vanwege corona wilden we ons ventilatiesysteem aanpassen: we wilden geen lucht meer circuleren, maar alleen verse lucht aanzuigen. Schrijvers heeft toen een gesprek met een leverancier georganiseerd. De uitkomst: nieuwe HEPA-filters die de lucht beter filteren, de capaciteit hebben om ook in de winter te draaien én die we minder vaak hoeven te vervangen. Doordat Schrijvers niet achterover leunde en het initiatief nam, hebben we nu precies wat we zochten.”

Stijgende lijn

Al met al is Jacquot tevreden over de samenwerking. “Nogmaals: Schrijvers heeft geen gemakkelijke job bij ons. En in het begin heb ik best weleens een monteur weggestuurd, als ik niet wist wat hij kwam doen. Maar daar stopte het niet, we hebben samen gekeken naar hoe de samenwerking beter kon. Eigenlijk is dat de basis van elke goede samenwerking, toch?”