“Installateurs moeten consumentgericht kunnen denken”

Hoedemakers bouw en ontwikkeling uit Rosmalen is een familiebedrijf sinds 1931. Wij interviewden directeur Marc Hoedemakers over geschiedenis, heden èn toekomst. Een verhaal van een gedreven ondernemer.

Je bent al de derde generatie Hoedemakers in het bedrijf?

“Dat klopt, mijn opa heeft het bedrijf in 1964, samen met mijn vader en mijn oom, overgenomen van de heer Peijnenburg, de oprichter. Mijn opa werkte als uitvoerder in het bedrijf toen hij een opvolger zocht. Het bedrijf is destijds omgedoopt tot aannemersbedrijf P. Hoedemakers en zonen. Die naam hebben we gevoerd tot 2012. Ik ben zelf in 1994 in het bedrijf begonnen en sinds 2008 algemeen directeur. Samen met mijn collega voer ik de directie over onze 80 betrokken medewerkers. En ik doe dat nog altijd met veel plezier. Want ik zeg altijd: de dag dat ik niet meer met plezier naar mijn werk ga, is de dag dat ik wat anders ga doen. Maar die dag is er gelukkig nog niet geweest!”

“Als allround bouwbedrijf zijn we actief in ontwikkeling, nieuwbouw en vastgoedonderhoud”

Wat zijn jullie kernactiviteiten?

“We zijn als allround bouwbedrijf actief in drie takken van sport: planontwikkeling, nieuwbouw en vastgoedonderhoud. Dat doen we in zowel de woning- als de utiliteitsbouw. We werken bijvoorbeeld voor scholen en zorginstellingen en we doen renovaties en groot (vastgoed) onderhoud van groot tot klein maar vooral voor professionele opdrachtgevers. We werken in de ruime regio rond ’s-Hertogenbosch, tot circa een uur reistijd.”

Waar ligt je passie als ondernemer?

“Waar ik veel energie uit haal is het initiëren en doorvoeren van vernieuwingen in de bouwsector, met een focus op duurzaamheid en sustainability. Ik roep daarbij altijd dat de bouwsector 5 jaar achterloopt. Dat merkte ik bijvoorbeeld toen ik zelf een paar jaar geleden mijn eigen huis bouwde; een Nul-op-de-Meter woning. Dat bleek toch een grotere uitdaging dan ik vooraf dacht. Met name bij onderaannemers en leveranciers want die waren daar lang niet allemaal klaar voor. En ik vrees dat dat nu nog steeds voor veel partijen geldt. Terwijl we op het gebied van duurzaamheid echt stappen moeten gaan maken als sector.”

Marc Hoedemakers

“Ik krijg energie van het initiëren en doorvoeren van vernieuwingen in de bouwsector”

Hoe komt het dat de bouw achterloopt?

“Aan de ene kant is er de conservatieve cultuur en daarnaast wordt er sinds de crisis nauwelijks geld verdiend. Omdat we in een prijsvechtersmarkt zitten is er ook nauwelijks budget om met vernieuwing aan de slag te gaan.”

Hoe kunnen we als bouwsector die omslag maken naar duurzaamheid en sustainability?

“Dat begint bij opdrachtgeverschap. Te vaak gebeurt dat traditioneel met een opdrachtgever die een architect laat tekenen, waarna het project op de markt wordt gegooid om tegen de laagste prijs te worden gebouwd. Op die manier creëer je natuurlijk geen vernieuwing en daarom moeten we veel meer echt samen gaan werken in de keten. En als (ontwikkelende) bouwers en installateurs moeten we zelf ook laten zien dat het anders kan in onze onderlinge samenwerking.”

Marc Hoedemakers

“We hebben aan iedereen gevraagd hoe hij of zij kon bijdragen aan een hogere klanttevredenheid”

Jullie zijn in 2008, 2010 en 2011 uitgeroepen tot ‘Beste Klantgerichte Bouwer van Nederland’?

“Dat klopt, dat is een keurmerk van de Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) waar we best trots op zijn. Het mooie is dat, toen we in 2005 met het SKB gingen werken, intern het idee leefde dat we het al goed voor elkaar hadden. Maar de eerste 2 jaren bleek dat woningkopers ons slechter waardeerden dan het landelijke gemiddelde. Toen hebben we onze medewerkers bij elkaar geroepen om te kijken hoe we het beter konden doen en zijn we een verbetertraject gestart waarbij we de hele organisatie lieten meedenken. Van de administratie tot de calculatie, we hebben aan iedereen gevraagd hoe hij of zij kon bijdragen aan een hogere klanttevredenheid. Die verbeteringen resulteerden in het derde jaar in het behalen van het certificaat Klantgerichte Bouwer. In het vierde jaar waren we de beste van Nederland. Inmiddels is klantgerichtheid bij ons echt een tweede natuur geworden.”

Jullie werken sinds kort samen met Schrijvers Technische Installaties

“Dat klopt, de aanleiding was ons project in De Groote Wielen waarvoor we vier installateurs uitnodigden om zich voor te stellen en te vertellen wat ze voor ons zouden kunnen betekenen. Wij keken daarbij vooral naar de klantgerichtheid en de procesaanpak. Van die vier installateurs hebben we Schrijvers geselecteerd als partner. Wat me vooral aansprak was de projectaanpak in compacte teams, daar zit een klik met hoe wij dat aanvliegen. Ook het nadenken over het toestaan van kopersopties en de combinatie van technische kwaliteit met communicatieve vaardigheden past goed bij onze filosofie. Net als de doelstelling om alles in 3D-BIM uit te werken. En de ervaringen worden in de praktijk absoluut waargemaakt want bij ons is iedereen hartstikke tevreden. Binnenkort leveren we de eerste woningen op en dat is natuurlijk de proef op de som. Want ook daar gaat het om hoe de klant ons beoordeelt, in dit geval over de installaties.”

Wat is voor jullie belangrijk bij de keuze voor een installateur?

“Bij installaties is het uiteraard belangrijk dat alles werkt, maar zeker zo belangrijk is dat de consument er goed mee kan omgaan. Installateurs moeten dus consumentgericht kunnen denken en snappen hoe een consument de installatie aanstuurt. Installaties moeten niet ingewikkeld zijn maar vooral gebruiksvriendelijk.”

Tot slot: jullie komen binnenkort met een nieuw woningconcept?

“We werken inderdaad met een aantal partners, waaronder Schrijvers, aan een nieuw concept dat we Healty Home noemen. De komende maanden lanceren we dat officieel dus ik kan nog niet alles vertellen, maar het uitgangspunt is een woning waarin extra maatregelen worden toegepast voor een gezonder binnenklimaat. We maken daarmee de volgende stap ná NOM, naar gezondheid en sustainability.”